Voedings uit Steentijd Ideaal voor lang gezond leven

Gezond ouder worden met eten uit de steentijd
Oervoeding uit de steentijd kan, vertaald naar de 21ste eeuw, een belangrijke bijdrage leveren aan gezond ouder worden.
Het menselijk DNA is nog steeds afgestemd op het voedsel dat in de oudheid beschikbaar was.
Dat bestond toen uit meer eiwitten en omega-3 vetzuren en minder koolhydraten en linolzuur.
Remko Kuipers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) heeft in een onderzoek dit aangetoond in een promotie onderzoek
Kuipers onderzocht wat het voedsel van onze voorouders was en vergeleek die met  de voeding van traditioneel levende Oost-Afrikaanse volkeren in de huidige tijd.
Volgens Kuipers  houden typisch westerse ziektes zoals hart- en vaatziektes en depressies verband  juist met een tekort aan goede vetten.
Ons voedselpatroon is in 10.000 jaar  heel erg veranderd, maar onze genen veranderen zo snel  niet, en die zijn dan ook nog hetzelfde als die van de de jager/verzamelaar in de steentijd.
Dat  leidt ertoe dat  mensen eigenlijk verkeerd voedsel krijgen voor de genen die ze hebben waardoor er steeds meer mensen sneller ziek worden.
De oervoeding bevatte veel minder linolzuur( zit in onverzadigde vetten) dan tegenwoordig. Linolzuur zou  een beschermende werking hebben op het ontstaan van hart- en vaatziektes, maar dat blijkt dus niet waar volgens het onderzoek van  Kuipers.
Recente studies  laten zien dat de aanbevolen vervanging van verzadigde vetzuren door linolzuur in het Westen eerder tot een toename dan een afname van hart- en vaatziekten heeft geleid.
Maar nog belangrijker  zijn de koolhydraten (suikers in frisdranken en snoep) als vervanging van verzadigd vet  want die verhogen  juist de kans op hart- en vaatziekten omdat ze omgezet worden in lichaamsvetten en de spijsvertering ontregelen. Ze zorgen voor een overbelasting van name de alvleesklier.
Dé oplossing is om koolhydraten uit het voedsel te bannen. We zijn doorgeslagen in het gebruik van koolhydraten als rijst, brood, aardappelen en pasta. Ik zou dat allemaal willen weglaten en vervangen door groente en fruit, eventueel aangevuld met vis en vlees.
De basis van de voeding zou dus groente en fruit moeten zijn, aangevuld met wat eiwitten in de vorm van vis of vlees. Dat ik voor mensen verschillend. Ik ga er van uit dat niet voor iedereen het zelfde dieet goed is.
De Sunrider voeding met als basis de Nuplus /Vitashake, Calli en Quinary zijn allemaal planten, kruiden, wortels, fruit is een perfecte basis voor een dieet dat het lichaam alle voedingsstoffen geeft dat het nodig heeft.
Andere  onderzoeken tonen aan dat net ‘te weinig’ eten zorgt voor een veel betere gezondheid, ook dat komt overeen met het bovenstaande onderzoek. Weinig calorieën maar wel alle voedingsstoffen voor alle onderdelen van het lichaam zodat die krijgen wat ze nodig hebben om goed te functioneren, is de optimale combinatie. De sunrider producten leveren al deze voedingsstoffen met weinig calorieën aangevuld met groente en fruit lijkt dat dan een ideale voeding voor een lang en gezond leven.
Na meer onderzoek is mijn mening dat het dieet waarin vlees en vis gegeten wordt en koolhydraten gemeden worden, geen gezond dieet is. Het is ook onwaarschijnlijk dat dit het echte paleo dieet geweest is. Hoogst waarschijnlijk leefden mensen in die tijd juist op allerlei vormen van koolhydraat rijk voedsel, knollen, fruit  ed en werd vlees slechts heel zelden gegeten. Het blijkt ook dat koolhydraten veel gezonder zijn dan eiwitten om grote hoeveelheden te eten, we hebben namelijk maar heel weinig, minder dan 1% van onze voeding in eiwitten nodig. Meer eiwitten is belastend en zelfs schadelijk voor het lichaam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *