Kleur in Planten Maakt Gezonder

Meer kleur in je eten geeft je een bijzondere gezondheid
 
Uit onderzoek  blijkt dat de kleuren van planten ontstaan door fytonutrienten, stoffen in de planten die belangrijke voedings- en antioxidant stoffen blijken te zijn die essentieel zijn voor onze gezondheid. Ze versterken het immuunsysteem voorkomen ziektes en verbeteren de algehele gezondheid.
De verschillende kleuren van de verschillende planten, worden gevormd door verschillende stoffen en hebben allemaal een net wat andere functie in het lichaam. In de Chinese manier van denken over gezondheid was al heel lang bekend dat bepaalde kleuren bepaalde organen voeden. Wit versterkt de longen, blauw de nieren, rood het hart, geel/ oranje de milt en groen de lever.
Nu blijkt dus dat de fytonutrienten in planten die deze kleuren veroorzaken daadwerkelijk deze effecten hebben en zelfs meer dan dat.
Dus een maaltijd met veel kleur voedt veel verschillende onderdelen van het lichaam en versterkt daarmee de onderlingen balans van de organen en daarmee die van het lichaam. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het eten van een grote variatie aan groente en fruit, de gezondheid verbetert en zowel de fysieke als geestelijke gezondheid ondersteunt en verbetert.
De kracht van kleur.
De kleuren in voeding blijken zo’n 25000 bioactieve stoffen te bevatten die vrijwel allemaal een versterkend effect op de gezondheid hebben. Fyto(plant) chemische stoffen zorgen in de plant voor een bescherming van die plant tegen ultraviolette straling en ziektes. Diezelfde stoffen helpen onze gezondheid ook.
Hoewel het eten van een paar aardbeien of klein stukje broccoli niet genoeg is om daadwerkelijk een verschil uit te maken, is het wel zo dat het regelmatig eten van een brede variatie aan gekleurde groente en fruit een krachtig effect heeft op de gezondheid en op een langere termijn de gezondheid naar een hoger peil brengt.
De jager/ verzamelaar van vroeger at honderden verschillende planten in tegenstelling tot ons dieet van vandaag waarin we vaak hetzelfde eten en zeker uit kant en klaar voedsel zijn deze stoffen verwijderd.
Neem een eenvoudig voorbeeld, appels of eigenlijk elke groente of fruit. Van elk soort fruit en groente zijn vele variaties bekend terwijl wij er hooguit 1 of 2 van gebruiken in ons eten.
Om je gezondheid op peil te houden is variatie van groot belang.
Geniet van de kleur. 
Laat je leiden door waar je trek in hebt, je  lichaam geeft vaak wel aan wat het het meeste nodig heeft. Koop zoveel mogelijk vers fruit en groente het liefste biologisch dat bevat de meeste voedingsstoffen.
Rood/Paars
Rode groente en fruit zitten vol met anthocyanen, dit zijn krachtige antioxidanten  die beschermen tegen het verouderen van cellen, Alzheimer, en hartproblemen. Voorbeelden zijn, rode wijn, aardbeien, tomaten, rode appels, pruimen, bessen, rode druiven, blauwe bessen, aubergine en bieten.
De rode kleur van tomaten, komt door lycopeen een krachtige antioxidant die de prostaat verbetert en prostaat problemen helpt voorkomen.
Groen
Groene groente en fruit beschermen het lichaam tegen kanker doordat ze giftige stoffen in het lichaam neutraliseren.  Boerenkool, spruiten, kool,  en broccoli zijn een paar bekende voorbeelden van groene groenten. Boerenkool, heeft de hoogste  concentratie aan groene antioxidant stoffen  van alle planten. De groene kleur is voedend en ondersteunend voor de lever. De lever is het belangrijkste orgaan voor ontgifting.
Wit/ Groen
De actieve component is allicine wat voorkomt in knoflook en uien, het is een krachtige anti tumor stof. Peren, andijvie, selderij, witlof en witte wijn bevatten de flavoniden antioxidanten quercitine en kamferol. Wit is kleur die ondersteunend is voor longen en ademhalingssysteem.
Geel/groen
Planten met deze kleuren bevatten Cartonoiden zoals luteine en zeaxanthin die oa de ogen beschermen. Beide stoffen beschermen tegen cataract en aftakeling van de ogen. Luteïne  beschermt het lichaam tegen aderverkalking.  Groentes in deze groep zijn, spinazie, meloen, mais, en avocado.
Avocado bevat heel goede en gezonde vetten, die van belang zijn voor het maken cellen, celwanden en het gezond houden van de aderen.
Oranje
Oranje groente en fruit  bevat beta caroteen, dat zorgt voor een herstel van beschadigd DNA in de cellen en bescherming biedt tegen kanker.  Goede bronnen van betacaroteen zijn wortels, abrikozen, mangos, en zoete aardappelen.
Oranje en geel zijn kleuren die het spijsverteringssysteem versterken met name de milt en alvleesklier.
Oranje/ Geel
Oranje en gele planten bevatten stoffen die hart problemen voorkomen door een stof, cryptothanxin. Bovendien bevatten  deze planten veel vitamine C wat bijzonder belangrijke stof en ook antioxidant is, waar de meeste mensen een tekort aan hebben.  De schil van oranje groente en fruit bevat een soort van vet waarvan is aangetoond dat het kankercellen doodt en opruimt. Oranje vruchten zijn manderijnen, perziken, papayas, sinasappels en ananas.
Blauw
Blauwe en Paarse vruchten en planten bevatten anthocyanins als antioxidant. Bovendien versterkt deze kleur de nieren en het circulatie systeem.
Blauwe bessen, zwarte bessen, aubergine, blauwe druiven vallen in deze categorie.
Sunrider, 
Van alle sunrider producten zul je zeggen dat ze door hun bewerking deze eigenschappen kwijt zouden zijn. Niets is minder waar. Eén van de bijzondere eigenschappen van de sunrider producten is dat ze bewerking zo gebeurt dat alle levende stoffen, zoals ook deze antioxidanten, intact blijven. Door het drogen worden ze tijdelijk ‘stil gezet’ maar zodra ze weer in aanraking komen met speeksel of vocht komen ze weer tot leven.
Nuplus bevat 5 verschillende soorten bonen, met verschillende kleuren waarvan in het Chinese 5 elementen denken, bekend is dat ze de 5 organen in het lichaam ondersteunen ,zoals in het begin van dit artikel genoemd.
Daarmee voeden Nuplus en Vitashake niet alleen de cellen maar ook deze belangrijke organen. Daarnaast bevatten de toegevoegde fruitsoorten een extra antioxidanten. Er is Nuplus met bessen, appel, banaan en cacao.
De verschillende soorten Fortune Delight bevat natuurlijk ook verschillende soorten fruit met de verschillende kleuren en dus ook met de verschillende antioxidanten. Citroen, framboos, bessen.
De Quinary bevat meer dan 60 verschillende planten, met elke hun eigen antioxidant combinatie.
De gemakkelijkste, meest zekere manier om dagelijks een brede combinatie aan verschillende planten binnen te krijgen is Sunrider producten eten. Nuplus en Fortune Delight alleen al zijn samen goed voor ongeveer 40 verschillende planten, voeg daar de Quinary aan toe en je hebt er 100. Dat kan je met het eten alleen fruit en groente natuurlijk nooit bereiken. Dit is dan ook de functie van het gebruik van Sunrider producten.
Er is geen enkel ander supplement  op de markt dat een zo brede variatie aan planten biedt die zo zijn samen gesteld dat ze elkaar in werking ondersteunen en zo zijn gekozen dat ze alle onderdelen van het lichaam verzorgen met bouwstoffen.

Suiker Maakt Dom

Suiker maakt Dom

Amerikaanse onderzoekers,  tonen aan dat te veel suiker eten kan het denkvermogen aantast.Uit een onderzoek gepubliceerd in mei 2012 blijk dat  dat ratten slechter konden onthouden na een langdurig dieet van fructusesiroop.De ratten kregen werd geleerd de weg te vinden in een doolhof. Daarna kregen de een groep ratten fructose stroom eten en de andere groep niet.Na verloop van tijd bleek dat de groep die fructose stroop gegeten had, meer moeite had om de geleerde weg in het doolhof te onthouden. Het onderzoek werd gedaan aan de  University of California Los Angeles (UCLA).Het leervermogen en kan geheugenverlies veroorzaken wordt verstoord door te veel fructose, is de conclusie van  de onderzoekers. Het onderzoek is gepubliceerd  in de Journal of Physiology.

Ook blijkt dat wanneer omega 3-vetzuur wordt toegevoegd  aan dat dit het negatieve effect op het   geheugen  kan doen afnemen. Omega 3 vetzuren versterken en voeden de hersenen.

Uit weer een ander onderzoek blijkt dat ook het verlangen naar suiker zijn oorzaak vindt in de hersenen.Er is meer dan alleen wilskracht voor nodig, voor sommigen mensen om zoete koekjes of snoep te weerstaan. En dat heeft er voor  sommigen mee te maken hoe  hun hersenen in elkaar zitten.Een dalend glucose niveau  leidt tot verlies van zelfcontrole in het brein volgens een onderzoek van de Yale University. Delen van het brein hunkeren naar calorierijk voedsel en het is moeilijk om daar niet aan toe te geven. Bij mensen met overgewicht is dit effect waarschijnlijk groter.Het deel van het brein dat je impulsen beheerst werkt bij hen minder goed, zodat ze bij de kleinste glucosedaling willen eten en vooral verlangen naar suiker.

De hersenen hebben voortdurend voedsel nodig en de gemakkelijkste bron zijn koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in  Glucose  en koolhydraten kan gezond en ongezond voedsel zijn. Daar ligt ook meteen de oplossing. Een andere keuze voor gezonder koolhydraten kan het effect op gewicht en gezondheid naar de positieve kant doen omkeren.

 Als je op een gezonde manier je glucose niveau op peil houdt, is het waarschijnlijk makkelijker om slank te blijven.De hersenen hebben hun voeding nodig maar die wordt net zo goed zo niet veel beter geleverd door gezonde keuzes  van bijvoorbeeld vers fruit, groenten, volkoren rijst, pasta en brood, noten en bonen. Dingen die je beter kunt laten staan zijn wit brood, witte suiker, koekjes, taart, chips, frisdrank en ijs.

Wanneer de bloedsuikerspiegel gemanipuleerd werd  van proefpersonen door ze glucose toe te  dienen waarbij ze tegelijkertijd naar plaatjes van etenswaren met veel calorieën keken  er een afname plaats vindt dan de behoefte aan suiker, maar omgekeerd, zodra de glucose spiegel daalde dan lieten hersenscans zien dat er delen in de hersenen zijn die de behoefte aan eten opwekken. Het   gedeelte de impulsen beheerst,  werkt  minder goed bij mensen met overgewicht. Vooral bij mensen met overgewicht die naar calorierijk voedsel keken was dit effect opvallend.Waarschijnlijk kunnen zij minder goed de impuls tot eten afremmen.

De manier om hiermee om te gaan is dus niet zozeer om de impuls te onderdrukken als wel om een keuze   te maken voor gezonder voedsel.Waarschijnlijk is het zo dat de minder schommelende bloedsuiker spiegel( die grotere positieve en negatieve uitslagen laat zien bij junkfood dan bij gezonde koolhydraten)  op den duur het gemakkelijker maakt om steeds meer en vaker gezonder keuzes te maken wanneer men eenmaal begint met gezond voedsel.

 Sunrider voeding kan hier een belangrijke rol spelen. Er zijn veel producten die helpen dit probleem op te lossen.                                                                                                            Het eerste product is Nuplus, het levert een brede variatie aan voedingsstoffen en zowel enkelvoudige als meervoudige suikers, zowel koolhydraten als eiwitten. Door deze samenstelling is bevredigd het snel en balanceert het de bloedsuiker spiegel. Meer balans in het lichaam komt ook door het feit dat Nuplus voeding bevat voor de 5 belangrijkste organen, hart, milt, longen, lever, en alvleesklier.

 Het tweede product dat het zoet probleem kan oplossen is Sunny dew. Het is een combinatie van 2 kruiden die samen 30 maal zoeter zijn dan suiker en toch bloedsuikerspiegel in balans brengen doordat ze de alvleesklier  voeden. Het bevredigd de behoefte aan zoet maar geeft geen calorieën in het lichaam en is gezond.

 Het derde product is Vitataste een kruidencombinatie die ook de alvleesklier voedt, maar vooral tot effect heeft dat het het lichaam heel snel in balans brengt. Het zorgt er voor dat je zoete trek gedeeltelijk of zelfs geheel verdwijnt. Daardoor wordt de keuze voor andere soorten koolhydraten veel gemakkelijker.  Zoete dingen smaken gewoon niet goed meer met behulp  van Vitataste.

Meer dan 50 % alle ziektes Ontstaan door Levensstijl

Meer dan 50% alle ziektes door levensstijl 
Een derde tot de helft van de ziektegevallen in Nederland komt door roken, alcoholgebruik, ongezond eten, te weinig bewegen en luchtverontreiniging. Dat schrijven de adviesorganen,Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, de Onderwijsraad en de Raad voor het Openbaar Bestuur van de regering in 2009!
Dit was de kop van het artikel in de krant begin mei 09. Het besef dringt door dat een groot deel van de verantwoordelijkheid voor gezond of ziek zijn bij mensen zelf ligt. Maar niet alleen het ziek zijn maar ook het bewustzijn van het feit dat levensstijl en gezondheid met elkaar te maken hebben. Wie kiest er nu voor om ziek te worden zou je zeggen? Toch kiezen veel mensen voor roken, de brommer of auto in plaats van de fiets of lopen, vette, zoete snacks in plaats van gezond eten.
Andere oorzaken

Dat gaat dan alleen nog maar over de  dingen die duidelijk  slecht zijn voor de gezondheid. Hierin is niet mee genomen het leven op kant en klaar voedsel en voedsel dat vol zit met conserveringsmiddelen, aspartaam, smaakversterkers, ed.

Dus als 50% van alle ziektes al te wijten is aan oorzaken als roken en drinken en te weinig bewegen, dan kunnen we gerust stellen dan er nog eens 25% bij komt als we het kant klare voedsel, ect er bij betrekken.
Heel goed nieuws dus! Want dat betekent dat mensen zelf keuzes kunnen maken en dat we de dokter  voor 75%  niet nodig zouden hebben als we kiezen voor een andere levensstijl!  Voor  de meeste mensen die dit lezen, geldt waarschijnlijk al dat ze de dokter niet of nauwelijks zien door hun bewuste levensstijl keuzes.
Levensstijl veranderen
Het veranderen van levensstijl is lastig en makkelijk. Lastig omdat het een kwestie is van bewustzijn en het lijkt alsof je daarvoor je hele leven moet veranderen. Veel zoete dingen eten, leidt tot een verlangen naar meer. Weinig bewegen, zorgt er voor dat je steeds minder energie krijgt en dat maakt het gaan bewegen weer lastiger. Het zelfde geldt voor alcohol, te zout of te vet, teveel cafeïne eten/ drinken.  Kortom je raakt in een patroon wat zich zelf versterkt. Tot …..je gaat merken hoe het werkt en de nadelige gevolgen zo vervelend worden dat je actie onderneemt en gemotiveerd bent de drempel over te stappen. Daarna kan het  heel makkelijk zijn door te zorgen dat je lichaam en geest uit de zichzelf versterkende patronen komen.
 Met Balans gaat het vanzelf 
Het gemakkelijkste gaat dat wanneer je het lichaam in balans brengt. Een lichaam uit balans wil uit balans blijven( suiker doet verlangen naar meer suiker, veel vlees idem, zout en je wilt meer zout, niet bewegen en je wilt minder bewegen). Een lichaam in balans wil in balans zijn en  blijven.
De basis sunrider producten,  calli, nuplus en quinary brengen het lichaam in balans. Je kunt dat proces versterken met behulp van eén van de krachtigste kruiden producten: vitataste. Deze kruidencombinatie versterkt de alvleesklier en brengt vooral je smaak snel in balans. Het effect is dat je gezonde dingen lekker vindt en dingen die niet goed voor je zijn niet meer lekker vindt.
Neem 2 capsules per dag en je het helpt je van je verslaving af, brengt je lichaam snel in evenwicht en je zult  je ook rustiger voelen en psychisch meer in evenwicht. Neem er wel Nuplus bij, dat versterkt dit proces nog eens.

Olijfolie Halveert Kans op Hart en Vaatziekten

Olijfolie vermindert risico op hart- en vaatziekten met 50 %
Dagelijks twee eetlepels olijfolie halveert het risico op hart- en vaatziekten. Een eetlepel verkleint de kans met 28 procent.
Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrion.
De resultaten zijn gebaseerd op de voedingspatronen van bijna 41.000 volwassenen die deelnamen aan een langdurig onderzoek: de European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. Olijfolie lijkt de kans op kanker niet te verkleinen.
De impact op hart- en vaatziekten bleek echter heel groot, zelfs groter dan de wetenschappers verwachtten. Olijfolie bevat veel gezonde onverzadigde vetten en polyfenolen. Deze laatste kunnen ontstekingen tegengaan in het lichaam. Daardoor vermindert de kans op bloedpropjes.
Dit sluit aan op eerder onderzoeken waarin pizza goed bleek voor de gezondheid. Maar dat geldt niet voor elke pizza maar, voor pizza’s met een dunne bodem en met tenminste 20% tomatensaus en 5% olijfolie. Ook hier is het verband van olijfolie met verminderde hart en vaatziekten aangetoond. De tomaten saus met veel phytonutrienten en lycopeen( de stof die de tomaten rood maakt) versterkt dit effect.
De resultaten van het onderzoek met de olijfolie zijn gebaseerd op de voedingspatronen van bijna 41.000 volwassenen die deelnamen aan een langdurig onderzoek. Het is een onderzoek gedaan in Europa en liep over een aantal jaren.  Olijfolie lijkt de kans op kanker niet te verkleinen.
De impact op hart- en vaatziekten bleek echter heel groot, zelfs groter dan de wetenschappers verwachtten.
Olijfolie bevat veel gezonde enkelvoudige onverzadigde  vetten en polyfenolen. Polyfenolen gaan  ontstekingen tegengaan in het lichaam tegen en verminderen de kans op bloedpropjes.
Wanneer je kiest voor olijfolie kun je het beste virgin of vierge olijfolie nemen, eerste persing. Deze is niet of nauwelijks verhit. Bij een volgende persing worden de olijven verhit om er meer olie uit te halen. Hitte zorgt voor meer transvetten in de olie en deze zijn erg slecht voor onze gezondheid.
Daarom is het ook het  beste is olijfolie niet te zeer te verhitten maar vooral koud over salades te gebruiken. Om te bakken kun je beter een verzadigd vet nemen als kokosolie, dat kan er tegen en verandert niet qua structuur bij verhitting. Kokosolie is dan ook veel gezonder om in te bakken.