Olijfolie Halveert Kans op Hart en Vaatziekten

Olijfolie vermindert risico op hart- en vaatziekten met 50 %
Dagelijks twee eetlepels olijfolie halveert het risico op hart- en vaatziekten. Een eetlepel verkleint de kans met 28 procent.
Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrion.
De resultaten zijn gebaseerd op de voedingspatronen van bijna 41.000 volwassenen die deelnamen aan een langdurig onderzoek: de European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. Olijfolie lijkt de kans op kanker niet te verkleinen.
De impact op hart- en vaatziekten bleek echter heel groot, zelfs groter dan de wetenschappers verwachtten. Olijfolie bevat veel gezonde onverzadigde vetten en polyfenolen. Deze laatste kunnen ontstekingen tegengaan in het lichaam. Daardoor vermindert de kans op bloedpropjes.
Dit sluit aan op eerder onderzoeken waarin pizza goed bleek voor de gezondheid. Maar dat geldt niet voor elke pizza maar, voor pizza’s met een dunne bodem en met tenminste 20% tomatensaus en 5% olijfolie. Ook hier is het verband van olijfolie met verminderde hart en vaatziekten aangetoond. De tomaten saus met veel phytonutrienten en lycopeen( de stof die de tomaten rood maakt) versterkt dit effect.
De resultaten van het onderzoek met de olijfolie zijn gebaseerd op de voedingspatronen van bijna 41.000 volwassenen die deelnamen aan een langdurig onderzoek. Het is een onderzoek gedaan in Europa en liep over een aantal jaren.  Olijfolie lijkt de kans op kanker niet te verkleinen.
De impact op hart- en vaatziekten bleek echter heel groot, zelfs groter dan de wetenschappers verwachtten.
Olijfolie bevat veel gezonde enkelvoudige onverzadigde  vetten en polyfenolen. Polyfenolen gaan  ontstekingen tegengaan in het lichaam tegen en verminderen de kans op bloedpropjes.
Wanneer je kiest voor olijfolie kun je het beste virgin of vierge olijfolie nemen, eerste persing. Deze is niet of nauwelijks verhit. Bij een volgende persing worden de olijven verhit om er meer olie uit te halen. Hitte zorgt voor meer transvetten in de olie en deze zijn erg slecht voor onze gezondheid.
Daarom is het ook het  beste is olijfolie niet te zeer te verhitten maar vooral koud over salades te gebruiken. Om te bakken kun je beter een verzadigd vet nemen als kokosolie, dat kan er tegen en verandert niet qua structuur bij verhitting. Kokosolie is dan ook veel gezonder om in te bakken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *