BloedsuikerSpiegel, hoe werkt dat?

Amandelen bij het ontbijt voorkomt suikerdip gedurende de dag en helpen bloedsuikerspiegel in balans te blijven.

 

Je neiging tot snoepen en voor een deel je hongergevoel, worden bepaald door de suikerspiegel, dat is het niveau van glucose in het bloed dat beschikbaar is als brandstof voor je spieren. Wanneer je dingen eet die snel opgenomen worden, en die je bloedsuikerspiegel snel opjagen, zoals suiker, witbrood, koekjes, alle zoete dingen, dan stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Het lichaam maakt als reactie dan insuline aan die zorgt dat de suiker opgenomen kan worden in de cellen.Wanneer er veel glucose in het bloed is, wordt er veel insuline aangemaakt. Het teveel aan glucose dat niet direct gebruikt wordt, wordt dan opgeslagen als vet. Veel insuline, betekent dat de glucose snel weg gewerkt wordt. Dan blijft er een overschot aan insuline over, en dat maakt je moe en geeft je trek in meer zoet, om het evenwicht( te weinig glucose) weer te herstellen. zo gaat je energie niveau dan op en neer en dit maakt je moe en put je uit. Maar ook over belast het op de lange termijn je alvleesklier( wat kan leiden tot diabetes) en wordt je er dik van omdat  het teveel aan suiker op geslagen wordt als lichaamsvet. Het is dus beter dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dat kun je bereiken door geen of minder zoet te eten en voeding die een lage glycemische waarde heeft. De glycemische waarde is de mate waarin de voeding je  bloedsuiker spiegel beïnvloed. Witbrood, suiker ,honing enz  hebben een hoge glycemische waarde maar bijvoorbeeld amandelen en noten hebben een lage glycemische waarde.Wanneer je ‘ morgens zoete dingen eet dan zul je midden op de dag  ineens zin hebben in iets zoets om jezelf op te peppen. Om die zoete behoefte tegen te gaan kun je amandelen bij het ontbijt te nemen. Volgens recent onderzoek heeft dit tot effect dat je veel langer geen behoefte aan zoetigheid hebt.

Amandelen hebben namelijk een lage glycemische indexwaarde. Ze zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel hebt en houden ze ook de bloedsuikerspiegel laag, zeggen onderzoekers van de Purdue Universiteit in West Lafayette in de VS.
Voedingsmiddelen met een hoge glycemische indexwaarde, waaronder ontbijtgranen als Cruesli en Rice Krispies, wit brood, donuts en wafels, worden snel verteerd, met snelle schommelingen in de bloedsuikerspiegel als gevolg, die je vaak moet verhelpen met het eten van iets zoets…Er zijn verschillende producten om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Het belangrijkste is de keuze  van je voeding. Wanneer je volkoren producten eet, die niet zoet zijn, of wanneer e eiwitten( noten, eieren, zuivel, vis, vlees) aan je maaltijd toevoegt, dan zorg je daarmee voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Er zijn ook kruiden combinaties zoals Nuplus en Vitashake die zorgen voor optimale energie omdat ze precies dat leveren wat de cellen nodig hebben om energie te produceren. Heb je veel last van een schommelende bloedsuikerspiegel en kun je lastige van zoetigheid afblijven dan is Vitataste het aangewezen middel. Het versterkt de alvleesklier en zorgt er voor dat je trek in zoet verdwijnt omdat het minder goed smaakt. Tot slot is er ook een vorm van zoet die goed voor je is en die je bloedsuikerspiegel niet beinvloed en dat is Suncare en zoete combinatie van Stevia en Chrysantyum. Het is perfect in thee  en smoothies. Het versterkt de alvleesklier en de slechte bacteriën in de darmen kunnen er niet  tegen.

One Reply to “BloedsuikerSpiegel, hoe werkt dat?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *