Rode Bietensap Verbeterd Prestatie

Wetenschappelijk onderzoek in Engeland en de VS ,in de afgelopen jaren heeft aangetoond dat het drinken van rode bietensap opmerkelijke gunstige effecten voor de prestaties van sporters heeft.
Rode bietensap verbetert het uithoudingsvermogen, verlaagt hoge bloeddruk en vergroot de bloedtoevoer naar de hersenen. Aangetoond is  dat het hoge nitraatgehalte van bietensap hiervoor verantwoordelijk is.
Het eerste officiële  experiment werd gedaan met 14 gezonde volwassenen, zij kregen of een halve liter biologische rode bietensap of water te drinken. Daarna werd o.a. de bloeddruk op diverse tijdstippen gemeten. Het bleek dat na het drinken van de bietensap de systolische (boven) bloeddruk circa 10 mm lager was.  De conclusie was dat het nitraat in de rode bietensap in het lichaam omgezet wordt in nitriet dat weer het gehalte van stikstofmonoxide (NO) verhoogt,  dat op zijn beurt de bloedvaten verwijdt.
Bij een tweede onderzoek aan een andere Engelse universiteit moesten mannen een halve liter rodebietensap per dag, of eenzelfde hoeveelheid rode bessensap  drinken  gedurende zes dagen en daarna moesten ze fietsen op een hometrainer totdat ze uitgeput waren.
De gemiddelde  duur van de prestatie na het drinken van de bietensap was 11 minuten en 25 seconden fietsen. Dit was 1 minuut en 32 seconden langer dan na het drinken van de bessensap.
Ook in dit onderzoek bleek de rode bietensap een gunstig effect te hebben op de bloeddruk.
Onlangs voerden Amerikaanse wetenschappers een experiment uit met mensen van boven de 70. De proefpersonen moesten afwisselend gedurende twee dagen een ontbijt nuttigen met een laag nitraatgehalte en een ontbijt met een hoog nitraatgehalte ( in de vorm van een glas rodebietensap). Hierna werden MRI scans gemaakt om de doorbloeding van de hersenen te meten. Het bleek dat na het ontbijt met het bietensap de doorbloeding van de hersenen – met name van de frontaalkwabben – beter was, met waarschijnlijk een positief effect op het geheugen en andere aspecten van het denkvermogen.
Uitgangspunt was dat het nitraat in de bietensap de gunstige effecten bewerkstelligt. Dit werd bevestigd  in een experiment met twee soorten bietensap. De eerste was normaal bietensap, in een tweede hoeveelheid  had men het nitraat eruit gefilterd. Het bleek dat de zuurstofbehoefte van de proefpersonen zo’n 15% lager was na het drinken van het ongefilterde( met nitraat) rode bietensap.
Nitraat en nitriet zijn niet in alle omstandigheden gunstige voedingsstoffen Ze worden ook vaak aan voedingsmiddelen zoals vleeswaren toegevoegd als conserveringsmiddel. In de maag kunnen nitrieten door een chemische reactie omgezet worden in de kankerverwekkende nitrosamines. Bekend is dat vitamine C dit verhindert en de nitrieten omzet in onschadelijke verbindingen. Het maagslijmvlies scheidt hiervoor ook vitamine C af. Dit wordt gedeeltelijk bevestigd door laboratoriumonderzoek. De vorming van drie kankerverwekkende nitrosamines werd grotendeels of helemaal verhinderd door toegevoegde vitamine C.
Echter wanneer er vetten of vetzuren in de maag zijn, dan wordt de werking van Vitamice C hierdoor sterk verminderd.
Vet blijft relatief lang in de maag. Extra vitamine C veel korter. De combinatie nitraatrijk voedsel + vitamine C is goed maar nitraatrijk voedsel + veel vet +veel vitamine C niet. Afgezien van rode bieten bevatten o.a. ook spinazie, andijvie en sla aanzienlijke hoeveelheden nitraat.
Tijdens de Tour de France in 2011, is er een nieuw onderzoek  gedaan met wielrenners. De renners moesten 2 x een tijdrit van 4km en van 16 km rijden. 2 1/2 uur voor de ritten dronk men een halve liter rode bietensap die de ene keer wel en de andere keer geen nitraat bevatte. De prestatie na het drinken van het gewone, nitraatrijke, rode bietensap waren beter dan na de sap waar het nitraat uit was gehaald. Gemiddeld was het verschil 11 seconden op de 4km tijdrit en 45 seconden op de 16 km tijdrit. Dit kwam omdat bij hetzelfde zuurstofverbruik men meer energie (watt) kon voortbrengen. Een bloedvatverwijderende werking van het nitraat en de geringere zuurstofbehoefte van de spieren zijn hiervoor verantwoordelijk. De auteurs benadrukken dat, afgezien van het nitraat, de polyfenolen en betacyanine in rode bieten ook een gunstige invloed op de gezondheid en de prestaties kunnen hebben.
Een nieuwe studie  in 2012 werd het effect van rode bieten op prestaties opnieuw getest. In dit onderzoek werden gebakken rode bieten gebruikt in plaats van het sap. Als placebo werd een enigermate vergelijkbaar smakend product van veenbessen gebruikt.
Na de maaltijd moesten de deelnemers  5 km rennen op een loopband. Na de bietenmaaltijd was de tijd over de 5 km gemiddeld 41 seconden sneller dan na de veenbessen maaltijd. De laatste twee kilometer werden sneller gelopen, dit veroorzaakte het verschil. De hartslag was niet anders door de rode bieten.
Hypertension. 2008;51:784.
Journal of Applied Physiology October 2009 vol. 107 no. 4 1144-1155
Nitric Oxide. 2010 Oct 15.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *