Aardbeien Superfruit?!

Aardbeien zijn in de zomer overvloedig verkrijgbaar. Deze ‘zomerkoninkjes ‘ staan in de symboliek, bijvoorbeeld op oude schilderijen voor kortstondig genot.

Maar alhoewel ze een kortstondig genot in de mond opleveren, is het effect op het lichaam van langer duur.
Aardbeien zijn niet alleen lekker maar ook erg gezond. Wanneer je het zo allemaal ook een rij zet, dan zijn aardbeien een waar superfood/ fruit!

1.Aardbeien versterken het immuunsysteem. Aardbeien zijn bijvoorbeeld een heel goede bron van vitamine C.
Het menselijk lichaam kan deze vitamine niet zelf maken, maar deze is wel essentieel voor een goede gezondheid. Vitamine C is belangrijk voor een gezond immuunsysteem. Het is een krachtige antioxidant. die de bij verteringsprocessen ontstane vrije radicalen, die cellen en DNA beschadigen en zo ziektes veroorzaken, onschadelijk maken. Vitamine C, in natuurlijke vorm is een heel belangrijke antioxidant.

2.Aardbeien versterken de gezondheid van de ogen.
De antioxidant werking van de aardbei versterkt de gezondheid van de ogen en helpt zo problemen als cataract( staar kan leiden tot blindheid op latere leeftijd) te voorkomen. Ogen hebben vitamine C nodig om hen te beschermen tegen vrije radicalen die onder andere ontstaan door de UV stralen van de zon, die de lens kunnen beschadigen. Vitamine C speelt ook een belangrijke rol in het verbeteren van het netvlies ( binnenkant oog)en hoornvlies( buitenkant oog). Uit sommigen onderzoeken blijkt chemische vitamine C in grote dosis juist schadelijk te kunnen zijn voor de ogen. Met natuurlijke vitamine C in groente en fruit kan dat niet gebeuren.

3.Aardbeien helpen kanker voorkomen.
De antioxidant werking van vitamine C is ook belangrijk in de strijd tegen kankercellen. Het immuunsysteem is de beste verdediging tegen kanker. Ieder mens heeft kankercellen in zijn/ haar lichaam en deze kunnen geen kwaad omdat een deel van het immuunsysteem speciaal uitgerust is om deze cellen te bestrijden. Echter wanneer het immuunsysteem verzwakt wordt, dan wordt de bestrijding van deze cellen minder en kan de kanker zich verder ontwikkelen.
Naast vitamine C bevatten aardbeien ook andere krachtige antioxidanten als luteïne en zeaxthantin die weer een andere rol in het immuunsysteem spelen.

4.Aardbeien voorkomen rimpels
Collageen is de stof die de huid elastisch houdt. De productie van deze stof vermindert met het vorderen van de leeftijd. Vitamine C bevordert echter de aanmaak er van en helpt daarmee de vermindering van collageen te vertragen en zo rimpelvorming de voorkomen of vertragen. Een andere stof die voorkomt in aardbeien en die een belangrijke rol speelt in het strak houden van de huid, is Ellagine zuur. Weer een andere plantaardige antioxidant die voorkomt dat collageen in de huid beschadigd of ontstoken raakt, wat gebeurt na blootstelling aan UV-B straling van de zon.

5.Aardbeien verminderen de slechte cholesterol.
Deze cholesterol speelt een rol in hart en vaatziekten en beschadigingen van de aderen.
Zowel de vitamine C als Ellagine zuur spelen een belangrijke rol in het voorkomen van beschadigingen van aderen en hart en vaatziekten.
Dit cholesterol wordt vooral aangemaakt nadat aderen beschadigd raken door vrije radicalen.
Vitamine C, Ellagine zuur en andere antioxidanten die in de aardbei voorkomen helpen deze beschadigingen en de ontstekingsachtige reacties die daaruit voort komen, en voorkomen en zo hart en vaatziekten voorkomen.

6. Aardbeien helpen ontstekingen verminderen voorkomen.
Opnieuw de vitamine C en de andere genoemde antioxidanten helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen en te voorkomen. Ontstekingen kunnen problemen als artritis hart en vaatziekten veroorzaken. Uit een onderzoek van de Harvard universiteit in de VS bleek dat 16 aardbeien per al een vermindering van 14% van een eiwit geven die een indicator is van ontstekingen in het lichaam.

7. Aardbeien helpen bloeddruk reguleren.
Kalium is een belangrijk mineraal voor het reguleren van de bloeddruk en de gezondheid van het hart.
Kalium kan zelfs hoge bloeddruk helpen verlagen doordat het een buffer vormt tegen een te hoog Na(NaCl is keukenzout) gehalte in het bloed.
Tezamen met het cholesterol verlagende effect dat aardbeien hebben op het LDL( slechte cholesterol) niveau in het bloed, geeft het aardbeien de terechte titel als de meest hart gezonde vrucht die je kunt eten.

8. Aardbeien zijn een belangrijke bron van vezels. Vezels zijn weer belangrijk voor goed functionerende darmen en het voorkomen van ontstekingsreacties in de darmen. Vezels helpen de opname van suikers in het bloed te vertragen hetgeen gunstig is voor het energie niveau.
Door hun vezels en antioxidanten zijn aardbeien ook een belangrijke verdediging tegen diabetes. Ze bevatten weinig calorieën, bevatten natuurlijk geen vet.

9. Aardbeien zijn een belangrijke bron van Folium zuur wat voor iedereen, maar vooral voor het ongeboren kind erg belangrijk is. Dus aanstaande moeders kunnen met plezier genieten van hun portie aardbeien in de wetenschap dat ze zich zelf én hun ongeboren kind van de beste voedingsstoffen voorzien. Foliumzuur speelt een rol in het de ontwikkeling van de hersenen, de schedel en het ruggenmerg van de baby.

Tot slot, er zijn natuurlijk talloze recepten met aardbeien.
Het beste is natuurlijk om er geen ladingen suiker over te doen, maar ze te laten rijpen of als ze niet optimaal zoet zijn, ze in een smoothie te doen waardoor hun smaak nog meer naar voren komt met soya of rijstmelk. Ook over muesli of door yoghurt zijn aardbeien heerlijk.
Aardbeien zijn rijk aan vitamine C en vezels en bovendien zijn ze caloriearm. Ze bevatten koolhydraten, calcium, ijzer, natrium en vitamine B1 en B2.
per 100gr
Kilojoule: 97
Kcal: 23g
Eiwit: 0,5g
Vet: —
Koolhydraten: 5g
Calcium: 15mg
IJzer: 25mg
Natrium: 1mg
Vitamine B caroteen: 0,06mg
Vitamine B1: 0,03mg
Vitamine B2: 0,07mg
Vitamine C: 60mg

Bewaren/bewerken

Verse Hollandse aardbeien zijn er van maart tot begin oktober. Ze moeten er zo uitzien: glanzend, gaaf (gekneusde en overrijpe aardbeien gaan snel schimmelen) en droog. Verse aardbeien kunt u het beste uitgespreid bewaren. Op een koele plaats 1 tot 2 dagen; in de koelkast 3 dagen. Was de aardbeien voor het consumeren voorzichtig, nooit onder een stromende kraan. Dit geeft kneuzingen en gaat ten koste van de geur en de smaak. Het beste kunt u de aardbeien op een vergiet leggen en deze in een bak met water op en neer bewegen. Hoe kouder het water, des te steviger blijft de aardbei. Droog ze voorzichtig met een doek. Aardbeien voor garnering houdt u heel mooi door ze even in ijskoud water te dompelen en vervolgens op een doek te drogen. Verwijder het kroontje pas na het wassen met de punt van een mesje, met duim en wijsvinger of met een speciale aardbeienknijper.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *