Darmflora Bepaald voor Groot deel Gezondheid

Het verbeteren van de kwaliteit van darmflora is dan ook een manier om gezonder te worden en zelfs om af te vallen. Een kwart van de mensen loopt door een povere darmflora meer kans om dik te worden. Als ze dik zijn, lopen ze vervolgens weer meer risico op welvaartziektes.

In het blad Nature werden twee onderzoeken gepubliceerd van twee teams met onder meer Nederlandse onderzoekers de darmflora van mensen met en zonder overgewicht onderzochten.
De mensen met overgewicht had een duidelijk minder rijke bacterieflora kent, met gemiddeld veertig procent minder genen.
Mensen met een slechte darmflora hadden meer lichaamsvet, insulineresistentie (een kenmerk van diabetes type II) en ontstekingen. Ook waren ze meer geneigd om aan te komen wanneer ze te veel aten.
Het was niet zo dat alle mensen met overgewicht een arme en alle slanke personen een rijke darmflora hadden. Daarom maken de onderzoekers op basis van deze studie onderscheid tussen gezonde en ongezonde dikke mensen en gezonde en ongezonde slanke mensen. Het onderzoek bevestigt dat niet overgewicht ongezond is, maar de symptomen waarmee overgewicht vaak gepaard gaat.

 

Het tweede onderzoek, onder Fransen met overgewicht, bracht goed nieuws voor deze ongezonde groep: een calorie-arm, gezond dieet verrijkte hun darmflora. Die van de gezonde dikkerds bleef gelijk. De ongezonde dikke mensen verloren kilo’s, verbeterden hun insulineresistentie en namen de ontstekingen in het lichaam licht af. Ze bleven wel achter bij de groep gezonde dikke mensen, wat suggereert dat met verantwoorde voeding niet alles op te lossen is.

Immuunsysteem
In de dikke darm leven miljarden bacteriën. Ze verteren daar voedsel en produceren verschillende vitamines. In een gebalanceerde darmflora houdt het immuunsysteem deze populatie onder controle.
Is het systeem niet in balans, dan beginnen sommige bacteriën schadelijke stoffen te produceren die in het lichaam ontstekingen veroorzaken. Die ontstekingen kunnen tot allerlei ziektes leiden, waaronder diabetes type II, atherosclerose en kanker. Over het algemeen wordt verondersteld dat een meer diverse populatie stabieler is dan een eenzijdiger populatie. Deze twee studies bevestigen dat beeld.

Natuurlijk kun je de darmflora verbeteren door extra probiotica te nemen. Probiotica zijn de goede darmbacteriën. Deze worden aangeboden in pil vorm maar ook in voedsel zoals yoghurt producten, echter deze bacteriën kunnen niet tegen het zuren klimaat van de maag en dus bereikt maar een klein deel hiervan de darm. Beter is een combinatie te gebruiken waarin de bacteriën ‘verpakt’ zitten , zoals in appel in de Vitadophilus combinatie van Sunrider.        ( zie shop op http://life.nl of http://newlifedevelopment.nl) Doordat ze ingepakt zijn, worden ze beschermd tegen het maagzuur en kunnen zo daadwerkelijk de darm bereiken waar ze hun werk kunnen doen.

De basis van de dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door NU.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *