Slecht slapen als Gevolg van Voeding

Weinig vezels? Weinig nachtrust!
Wat u eet is bepalend voor de kwaliteit van uw nachtrust. Te weinig voedingsvezels en te veel verzadigde vetten en suiker eet, leidt tot een lichte, onrustige slaap.
Het gevolg is dat U zich nog steeds moe voelt als u de volgende morgen wakker wordt.
Het effect kan zelfs één dag met te weinig vezels en te veel verzadigd vet de slaap al verstoren
Dit was de uitkomst van een onderzoek van het Medisch Centrum van de Columbia Universiteit in New York.

Het omgekeerde geldt ook mensen die meer fruit en groente eten, vallen sneller in slaap.
Een vezelrijk dieet aten leidde bij de proefpersonen er toe dat ze binnen 17 minuten in slaap vielen, terwijl degenen die veel vet aten 29 minuten nodig hadden voordat ze sliepen.

De onderzoekers testten de twee diëten op een groep van 26 deelnemers die gemiddeld 35 jaar oud waren. Ze brachten vijf nachten in een slaaplaboratorium door.
Bron: J Clin Sleep Med, 2016; 12(1): 19-20

Vegetariers Leven Langer!

Hoe langer u vegetariër bent, hoe langer u leeft

Hoe langer u vegetariër bent, hoe langer u leeft
Wie van ons wordt het oudst? Degene die het meest kans maakt op een lang leven is een vegetariër die dat dieet al 17 jaar volgt. Mensen die rood en bewerkt vlees eten, worden daarentegen gemiddeld het minst oud, blijkt uit een nieuwe analyse.
Er is zelfs verschil tussen vegetariërs onderling. Iemand die het dieet al 17 jaar of langer volgt, leeft 3,6 jaar langer dan degene die pas kort vegetariër is.
Maar de grootste invloed op de levensduur heeft het dagelijks eten van rood en bewerkt vlees, zeggen onderzoekers van de Mayo-kliniek in Arizona.
Ook tussen vleeseters zijn er onderlinge verschillen. Mensen die slechts af en toe vlees eten, lopen 50 procent minder kans om vroeg te overlijden dan mensen die dagelijks vlees eten.
De conclusie van een studie van de Mayo-onderzoekers is dat het echte risico ligt bij bewerkte vleessoorten, zoals spek, worstjes, salami, hotdogs en ham. Na een ander onderzoek werd rood vlees aan die lijst toegevoegd.
Wat het risico ook precies is – en er spelen vele andere factoren een rol – de boodschap is duidelijk, en we wisten het eigenlijk al: eet minder vlees en eet meer groenten en fruit.
Bron: Medisch Dossier/ Journal of the American Osteopathic Association, 2016; 116: 296

Transvet verhoogt de kans op Depressie

Transvetten zijn bewerkte vetten die van vloeibare vetten omgezet zijn is vaste vetten, zoals bij margarine en frituurvet, en vetten die bewerkt zijn waarbij vitamines er uit gehaald zijn, waardoor ze wel langer houdbaar maar ook schadelijk zijn geworden voor de mens.Het eten van te veel transvet verhoogt niet alleen de kans op hart- en vaatziekten, zoals al langer bekend was, maar vergroot ook de kans op depressie. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.
Een dieet rijk aan olijfolie blijkt juist te beschermen tegen depressie en diverse andere mentale aandoeningen. De resultaten van het onderzoek zijn online gepubliceerd in PLoS ONE.

Voor het onderzoek bestudeerden de onderzoekers de gegevens van 12.059 mannen en vrouwen, met een gemiddelde leeftijd van 37 jaar. Bij aanvang van de studie had geen van allen een depressie.

De mannen en vrouwen vulden een vragenlijst in en werd gevraagd te beschrijven hoeveel en welke types vet ze binnen kregen. Na zo’n zes jaar (de een werd langer gevolgd, de ander korter) werd bij 657 van de deelnemers de diagnose van depressie gesteld.

Vervolgens keken de onderzoekers naar welke types en welke hoeveelheden vet de personen hadden genuttigd en of dit een rol had gespeeld. En dat bleek zo te zijn.

Verhoogd risico

Transvet zit onder andere in fast food en koek. Geen van de deelnemers bleek overigens veel transvet te nemen. De groep met de hoogste inname nam dagelijks slechts 1,5 gram en juist in deze groep vonden de onderzoekers een verhoogd risico (48 procent) op depressie.

Volgens de onderzoekers toont de studie aan dat hart- en vaatziekten en depressies op dezelfde manier worden veroorzaakt door wat we eten. Verder onderzoek moet hierover meer duidelijkheid geven.

Wil je bakken dan is het allerbeste, kokosolie/vet wat weliswaar een verzadigd vet is maar erg gezond en in het lichaam omgezet wordt in brandstof voor spieren. Over de salade en andere koudere gerechten is olijfolie natuurlijk prima. Het is een enkelvoudig onverzadigd vet.

Ook boter is gek genoeg een goed vet, maar als je het te heet maakt verbranden de melk deeltjes in de boter. Daarom als je boter wilt gebruikt om te bakken is ghee het beste, het is boter waar de melkdeeltjes uitgehaald zijn.

Fortune Delight  is een kruidendrank die vetten en vetoplosbare afvalstoffen snel afvoert uit het lichaam en veel antioxdanten en mineralen bevat waarmee het schade van transvetten kan reduceren.